Pismo Komendanta Wojewódzkiego PSŁ w Warszawie z dnia 15 stycznia 2025 roku, nr PSŁ.7180.1.2025
Zarząd Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego w Wołominie nie ustaje w działaniach mających na celu zapobieganie problemom związanym z pojawianiem się dzików na terenach mieszkalnych. Kontynuujemy prace nad strategiami i rozwiązaniami, które mają na celu minimalizowanie ryzyka związanego z obecnością dzikiej zwierzyny w obszarach blisko ludzkich siedzib, dbając o bezpieczeństwo i komfort wszystkich mieszkańców.
Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie udzielił odpowiedzi na pismo dotyczące problemów z dzikami na osiedlach w Wołominie. W piśmie wyjaśniono obowiązujące przepisy prawa łowieckiego oraz odpowiedzialność samorządu województwa w zakresie kontrolowania zwierząt łownych na terenach niebędących obwodami łowieckimi. Prosimy o zapoznanie się z pełną treścią odpowiedzi, aby dowiedzieć się więcej o działaniach, które mogą być podjęte w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Pobierz skan pisma – Pismo-Komendanta-Wojewodzkiego-PSL-w-Warszawie-z-dnia-15-stycznia-2025-roku-nr-PSL.7180.1.2025
Treść pisma:
MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI
W WARSZAWIE
Państwowa Straż Łowiecka
Warszawa, 15 stycznia 2025 r.
PSL.7180.1.2025
Pan Rafał Majewski
Prezes Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego w Wołominie
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na pismo GZM-4/322/2024 z dnia 17 grudnia 2024 roku (data wpływu: 23.12.2024) dotyczące zagrożeń spowodowanych bytowaniem dzików na osiedlach administrowanych przez Spółdzielnię Budownictwa Mieszkaniowego w Wołominie, uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 13 października 1995 roku, Prawo łowieckie (Dz.U.2023.1082 tj. z dnia 2023.06.09), administrację w zakresie łowiectwa sprawuje samorząd województwa jako zadanie z zakresu administracji rządowej.
Ponadto, wobec braku stosownych przepisów prawa w zakresie sposobów postępowania ze zwierzętami łownymi w szczególnych przypadkach, w odpowiedzi na zapytanie Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Łowieckiej w Warszawie, z dnia 20 maja br. znak sprawy PSŁ.7180.16.2022: „Na podstawie jakich przepisów i kto, na obszarach nie będących obwodami łowieckimi, ma sprawować kontrolę nad zwierzętami łownymi w celu zapewnienia bezpieczeństwa dla osób, zwierząt domowych itp. przed tą zwierzyną”, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Departament Leśnictwa i Łowiectwa w piśmie z dnia 15 czerwca 2022 roku, znak sprawy DŁŁ-WŁ.055.75.2022.ABR, przedstawiło następujące stanowisko:
„Odnosząc się do kwestii związanych z przebywaniem zwierzyny poza obwodami łowieckimi, np. na terenach zabudowanych, może być ono wynikiem incydentalnego zabłąkania zwierzyny lub regularnego zasiedlenia terenów miejskich przez te zwierzęta łowne.
Prawo łowieckie zasadniczo nie reguluje sposobu postępowania w incydentalnych przypadkach przebywania zwierząt w mieście. Zastosowanie powinny zatem znaleźć przepisy ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r., poz. 559). Art. 7 ust. 1 pkt 14 tej ustawy stanowi bowiem, że zadania własne gminy obejmują w szczególności sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Przebywanie dzikich zwierząt w mieście niewątpliwie może powodować naruszenia porządku publicznego oraz zagrożenie bezpieczeństwa obywateli ze względu na możliwość niszczenia przez te zwierzęta mienia, urządzeń produkcyjnych bądź użyteczności publicznej, lub w skrajnych przypadkach ze względu na możliwość atakowania przez nie ludzi i zwierząt gospodarskich i domowych. Wobec powyższego w takich sytuacjach należy stosować przywołany powyżej przepis ustawy o samorządzie gminnym jako przepis upoważniający gminę do podejmowania działań mających na celu przywrócenie porządku publicznego lub zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom.
W przypadku stałego przebywania zwierząt łownych na terenach zabudowanych można zastosować normę zawartą w art. 45 ust. 3 Prawa łowieckiego, mówiącą o możliwości odłowu lub odstrzału redukcyjnego zwierzyny w przypadkach szczególnego zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej. Podjęcie decyzji w tym zakresie należy do starosty. Jest to doraźne działanie zaradcze, mające na celu eliminację powyższego zagrożenia.
Działaniem, którego celem jest zapobiegnięcie zagrożeniom, jest redukcja populacji zwierząt na większym obszarze. Decyzja o redukcji populacji leży w kompetencjach sejmiku województwa. Zgodnie z przepisem art. 33a ust. 1 ustawy o ochronie zwierząt, który mówi, że w przypadku, gdy zwierzęta stanowią nadzwyczajne zagrożenie dla życia, zdrowia lub gospodarki człowieka, w tym gospodarki łowieckiej, dopuszcza się podjęcie działań mających na celu ograniczenie populacji tych zwierząt. Z kolei art. 33a ust. 2 stanowi, że sejmik województwa, po zasięgnięciu opinii regionalnej rady ochrony przyrody, organizacji społecznej, której statutowym celem jest ochrona zwierząt, oraz Polskiego Związku Łowieckiego, określi, w drodze uchwały, miejsce, warunki, czas i sposoby ograniczenia populacji zwierząt, o których mowa w ust. 1. Należy przy tym podkreślić, że brzmienie przywołanego przepisu wskazuje jednoznacznie na to, że jeśli zostanie spełniona przesłanka nadzwyczajnego zagrożenia dla życia, zdrowia lub gospodarki człowieka przez zwierzęta, wydanie stosownej uchwały jest obowiązkiem sejmiku województwa.”
Odnosząc się do Pana wniosku w sprawie doprowadzenia zniszczonych, zrytych przez dziki trawników, pozostających w zarządzie SBM w Wołominie, uprzejmie informuję, że każde świadczenie realizowane przez poszczególne urzędy wynika może z określonego zdarzenia prawnego, którego źródłem może być w szczególności: czynność prawna (umowa, jednostronna czynność prawna), decyzja administracyjna, orzeczenie sądowe, czyny niedozwolone, bezpodstawne wzbogacenie.
łączę wyrazy szacunku i poważania
KOMENDANT WOJEWÓDZKI
Marek Kret